dinsdag, november 14, 2006

Muts dorst s'nachts niet alleen naar buiten p.u.n.t.

Een van mijn favoriete nederlandstalige bands is helaas ter zielen maar de muziek uiteraard niet. De band Fratsen heeft tot de ontbinding in 1996 zes albums uitgebracht die tesamen bovenstaande zin vormen. Fratsen was de band van cabaretier Andre Manuel, die tegenwoordig in zijn eentje de theaters afstruint, maar het nivo van Fratsen haalt die in mijn ogen bij lange na niet meer. De teksten van Fratsen vind ik tot de meest vindingrijke en intense in onze taal behoren. Check bijv. 'Indianen', 'Vos', 'Whoeaah!' en vele anderen!
Zojuist via de site van het Nederlands MuziekArchief nog 2 cd's van hun kunnen vinden en dat is niet verkeerd gezien het feit dat ze allang niet meer geleverd worden en je ze in platenzaken niet meer tegenkomt. Vooral hun album 'Naar Buiten' met het weergaloze 'Drinkebroer', geinspireerd door niemand minder dan Rory Gallagher, is een aanrader.
Tekstflard uit 'Donor' (ook van 'Naar Buiten') :


Asjeblieft hier is me lever, pak m'n hoornvlies op je bril
Stroop het vel maar van m'n oren en neem alles wat je wil
M'n volgerookte longen, je mag ze hebben voor het leven
Alleen m'n rechter wijsvinger zal ik nimmer weg gaan geven
M'n hart nog vol van liefde, 'k ruk 't voor je uit m'n lijf
Neem van dit lichaam wat je wil, als die ene vinger maar bij me blijft
Want let maar op je zult het zien, lig ik eindelijk in de grond
kan 'k nog steeds m'n rust niet vinden door het jeuken van mijn kont
Dit is het land van teveel, kantoren schieten uit de grond
't zijn verdomd de nieuwe kerken en dat jeukt me aan m'n kont
Ik hoor ze lullen over welvaart, koop een auto voel je vrij
Ik voel het trillen van m'n anus, moet er met een vinger bij
Ik krab het vlees van m'n kont, alle bomen zijn bedrog
Want als je morgen wakker wordt dan ligt die klooteweg er toch
Mis ze niet nu het te laat is!